De Toyota GR Supra was het eerste model dat werd ontwikkeld door Toyota GAZOO Racing (TGR), de autosportafdeling van Toyota. De GR Supra is een volbloed sportwagen, die dankzij zijn formaat en technische lay-out – motor voorin, achterwielaandrijving – de ‘ideale configuratie’ vormt voor optimale rijeigenschappen. Aan de productie komt helaas bijna een eind, maar niet voordat liefhebbers kunnen kennismaken met de ultieme limited edition: de GR Supra ‘A90 Final Edition’.
De GR Supra ‘A90 Final Edition’
Deze speciale versie is op tal van onderdelen opgewaardeerd. Zo is het vermogen van de drielitermotor met maar liefst 70 kW (95 pk) opgeschroefd en nam het koppel met 70 Nm toe – een totaal van 320 kW (435 pk) en 570 Nm. De A90 Final Edition heeft altijd de handgeschakelde versnellingsbak. De topsnelheid is verhoogd tot 270 km/h. Verder zijn er opvallende aerodynamische updates, een uit de racerij afkomstig onderstel van KW en wielen met een grotere diameter. Voor een nog krachtiger motorgeluid heeft auto een titanium uitlaatdemper van Akrapovič.
Slechts 300 stuks
Met de A90 Final Edition demonstreert Toyota GAZOO Racing zijn in de autosport opgedane technologische knowhow. Uiteindelijk is de GR Supra in diverse takken van de autosport ingezet. Er worden wereldwijd 300 exemplaren van de A90 Final Edition geproduceerd, allemaal uitgevoerd in een unieke matzwarte carrosseriekleur. De productie van deze exemplaren vindt plaats in 2025.
Nog niet helemaal voorbij
Hoewel de productie van de GR Supra bijna ten einde komt, is de carrière van het model nog niet helemaal voorbij. TGR blijft de auto namelijk verder ontwikkelen voor deelname aan de autosport.