9,4
518 beoordelingen
Terug naar overzicht
Toyota-exterieur-bZ4X-laden-zilver-voorzijde

Explainer: zo werkt een EV opladen

Elektrische auto’s in een notendop

Rondom elektrische auto’s bestaan veel vragen. Want hoe werkt het opladen van zo’n elektrische auto eigenlijk? In deze speciale video - getiteld ‘De basis van elektriciteit’ - legt Toyota haarfijn uit wat alle EV-termen precies betekenen.

Toyota-bZ4X-exterieur-laden
Spanning en sensatie

Elektrisch rijden is spanning en sensatie, want deze technologie tilt het rijplezier naar een compleet ander niveau. Kijk maar naar de Toyota bZ4X, een elektrische SUV met een actieradius van meer dan 500 kilometer*. De batterij-elektrische auto is voor nog heel veel mensen onbekend terrein. Er zijn nog veel vragen, bijvoorbeeld over termen als ‘volt’ en ‘ampère’. In de video getiteld ‘De basis van elektriciteit’ legt Toyota op een laagdrempelige manier alles uit over de basisfacetten van elektrisch rijden.

Volt

Volt laat zich eigenlijk heel eenvoudig uitleggen. Komt ie: stel je voor dat er water door een tuinslang stroomt. In principe kun je dat vergelijken met elektriciteit die door een elektriciteitsdraad stroomt. Stel dat je het uiteinde van deze slang met je duim blokkeert, dan bouwt er druk op. In elektrische termen is de kracht van waterdruk die nu tegen je duim drukt de spanning, gemeten in volt. Hoe hoger de spanning, hoe meer druk de elektriciteit heeft en hoe hoger het voltage.

Toyota-Volt-vergelijking-illustratie-video
Toyota-Ampere-illustratie-video
Ampère

Denk nog even terug aan die duim. Haal hem weg en laten we nu eens kijken naar de hoeveelheid water die er stroomt. In elektrische termen noemen we dat stroom, gemeten in ampère (amp). Stel dat je de kraan bijna dichtdraait, tot er een klein straaltje overblijft. Met deze beperkte stroomsnelheid zou het even duren voordat de emmer vol is. Als je de kraan verder opent, loopt de emmer veel sneller vol. Hetzelfde geldt voor een batterij van een auto. Dus de laadsnelheid is afhankelijk van het voltage en het ampèrage (de spanning en de hoeveelheid stroom).

Toyota-batterij-uitleg-illustratie-video
Watt

Say watt!? Jazeker, ook de term ‘watt’ nemen we even mee in dit overzicht. Watt is het derde stukje in de elektriciteitspuzzel. Het wattage is de snelheid waarmee stroom kan worden gebruikt. Kortom: de hoeveelheid stroom die in een bepaalde tijd wordt geleverd. Denk maar even aan een lamp. Hoe hoger het wattage, hoe feller de lamp schijnt. Hetzelfde principe geldt voor alle elektrische producten, dus ook voor gloeilampen, magnetrons of elektrische auto’s.

Toyota-Watt-uitleg-illustratie-video
Toyota-kWh-illustratie-video
kWh

Door naar het volgende onderdeel: kilowattuur, vaak afgekort als kWh. Deze term wordt gebruikt om de batterijcapaciteit aan te duiden. Stel dat een batterij een capaciteit heeft van 1 kWh. De batterij kan dan gedurende 1 uur 1.000 Watt leveren. Een elektrische auto heeft gemiddeld 13 tot 20 kWh nodig om 1 uur op de snelweg met het verkeer mee te kunnen rijden. In feite kun je kilowattuur vergelijken met de capaciteit van een benzinetank. Hoe meer kWh, hoe langer de batterij stroom kan leveren en dus hoe groter het rijbereik.

AC/DC

Kennen jullie AC/DC? “Ja, dat is die te gekke Australische hardrockband!”. Klopt, maar in EV-land krijg je ook te maken met AC en DC. Dat leggen we uit. De meeste standaard stopcontacten leveren AC, beter bekend als wisselstroom. Wisselstroom verandert zoals de naam al doet vermoeden snel de stroomrichting van positief naar negatief. Dit is de beste manier om elektriciteit over grote afstanden te verplaatsen. Probleempje: batterijen werken op DC, ook wel gelijkstroom genoemd. Ze laden op met gelijkstroom en leveren gelijkstroom.

Toyota-ACDC-illustratie-video
Geen paniek!

Dit DC-principe geldt voor de AAA-batterijen in je afstandsbediening van de televisie, de 12V-batterij onder de motorkap van een auto en dus ook voor de grote ingebouwde batterijmodule in de elektrische auto. Help! Welnee, geen reden tot paniek. Dit betekent simpelweg dat bij het opladen AC-stroom moet worden omgezet in DC-stroom. Dit gebeurt in een zogeheten omvormer, vaak ingebouwd in een stekker of in het voertuig zelf.

Toyota-Plug-in-voertuig-wisselstroom-illustratie-uitleg

Snelladers werken direct volgens een DC-principe, waardoor omvormen van AC naar DC niet nodig is. Daarom kan een snellader een elektrische auto ook zo snel opladen. De Toyota bZ4X kan via een snellader met een vermogen van 150 kW opladen. In ongeveer 30 minuten** is de batterij weer voor 80 procent opgeladen.

* WLTP-cyclus. Actieradius kan per model en uitvoering en de plaatselijke rijomstandigheden verschillen.
** Afhankelijk van lokale omstandigheden.

Inschrijven Toyota nieuwsbrief Meer info over de Toyota bZ4X